No sugar added

Här hemma är det andra bullar nuförtiden, rent matmässigt. När vi kom hem från Grekland var det första jag gjorde att rensa kylskåp, frys och skafferi. Jag slängde typ allt som innehåller socker, all vit pasta, allt vitt bröd och alla halvfabrikat. Som ni säkert vet så äter jag själv inte särskilt mycket sånt, speciellt inte till middag. Däremot så är det viktigt för mig att servera barnen bra mat! Jag vill kunna säga att "ja, Lova väger mycket och har högt BMI men det beror på gener och inte på matvanor". Tyvärr så leder stress och långa arbetsdagar ofta till dumma beslut och man väljer för ofta att ta den enkla och snabba vägen. Barnen är trötta, klockan är mycket så det får bli pyttipanna eller färdiga köttbullar eller korv. Själv äter jag då kvarg till middag när barnen somnat. No more! 

Jag har slängt och förbjudit all fruktyoghurt, juice och vitt bröd. Barnen får istället smoothie av fil och frysta bär, vatten & mjölk, och finn crisp/grovt bröd. Båda barnen råkar älska Lindahls sockerfria kvarg, så även den går bra här hemma. 

Till middag gör vi veckoplaneringar för att undvika dåliga beslut och tidskrävande (och dyr) daglig mathandling. Maten består av vegetariskt minst en gång i veckan (oftast någon form av soppa eller falafel), kyckling, lax & mandelmjöl-panerad vitfisk, köttgrytor, cottagepaj på sötpotatis och nötfärs, fräscha sallader, chiliconcarne med mera, med mera. Vi använder bönpasta eller fullkornspasta, väljer sötpotatis framför vanlig potatis, råris och quinoa. 

Det är också numera helt NO-NO med godis, glass, kakor eller annan fika på annat än lördagar. Även på lördagar håller vi det till ett minimum men självklart får barnen köpa sig lite godis, och äta som alla andra barn på kalas och festligheter. 

Jag måste säga att det känns såå bra! Socker är absolut inte bra för kroppen, oavsett om man väger mycket eller lite, och det känns bra att lägga en stabil och hälsosam grund för barnen. 

Frågor på det? 😉

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0