Lussebröd

Idag har jag bakat lussebröd på teffmjöl! Vad är det tänker ni, för det är fortfarande relativt ovanligt i butikerna. Det är både glutenfritt och näringsrikt!

Här kan ni läsa mer om TEFF: http://www.wellnessguide.se/Nyheter/det-nya-quinoa-heter-teff

Det blev som sagt ett lussebröd av mitt lilla experiment. Det var väldigt längesen jag bakade och skapade recept, så detta var en härlig piff i vardagen min! 




- en mosad banan
- 1dl teffmjöl 
- 1msk chiafrön 
- 1msk linfrön
- 1tsk bakpulver 
- 1krm salt 
- en handfull russin 
- 0,5g saffran 
- ca 0,5dl vatten

Blanda alla ingredienser i en skål. Tillsätt vattnet sist och anpassa mängd efter konsistens. Det får inte vara för kletigt men ändå inte som en vanlig lussedeg. Låt vila 10-15minuter. Kavla eller tryck sedan ut mellan två bakplåtspapper. Grädda i ugn 200c 10minuter. 

Brödet blev saftigt och mjukt, med smak av saffran och ändå lagom sött att passa med smör och ost på!

Enjoy!! OBS ni kan byta ut Teff mot annat mjöl men konsistensen blir då lite annorlunda 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0