Arg mamma

Alltså jag vet inte var ja ska börja eller vad jag vill säga. Jag är bara så arg på samhället!!! Som jag skrev så var det dags för Bvc för båda barnen idag. De va 1år & 1,5år sen sist så det är klart att det var spännande att se vad som hänt! Lova var 92cm när hon var 2,5år och vid samma ålder är nu Theodor 100cm lång!! Han är LÅNG! Han vägde in på 19kg så det är ingen liten krabat de där, mer än två punkter över på alla kurvor. Han fick dessutom mer än godkänt på resten. Stoltast är jag sköterskan va så imponerad av hans tal, att han låg långt före. Hon läste lite chockad i journalen att jag hade uttryckt oro vid 1,5års kollen, just över hans tal :) 

Lova fick också flygande godkänt, men med henne va ja inte så nervös. Hon testades i talförståelse, begrepp och förmåga att uppfatta olika objekt. Hon testades i att rita gubbar med ögon näsa mun (har aldrig sett henne göra det innan så där blev ja lite svettig). Synen testades också, men där fick hon bara godkänt, med en återkontroll vid 5,5års ålder. Hon fick gå balansgång och även hon mättes ocg vägdes. 106cm lång och 21.6kg. Chocken blev när sköterskan sen sa att "här ska jag visa dig hur hon ligger på BMI kurvan". Det var bland det sjukaste jag varit med om. Hon klassas alltså som sjukligt överviktig (med ett finare ord såklart). Hon var alltså över kurvan för normal och även för överviktig, och låg på sista kurvan som då var fetma. Fetma? Min dotter? Visst är hon inget litet barn, det har hon aldrig varit, men fetma?! Nej!! Vi blev erbjudna remiss till dietist och för att ta prover på bland annat ämnesomsättningen. Jag tackade bestämt NEJ!! Ingen jävla doktor ska komma o kalla min fina dotter fet och förklara för henne att det barnsligt goda hon äter på lördagar gör henne tjock och stor?! Aldrig! 

Är så arg så jag lämnar det vid detta, innan jag skriver fula saker. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0