Rättelse

Jag missade alltså det viktigaste med texten som jag publicerade innan och tog därför bort inlägget. 

Ätardag/fyllardag: 
Vad är det? 
Du går på diet och ligger konstant lågt i kaloriintag. Du följer ett strikt kostschema. En fyllardag lägger man in mitt i dieten, en dag då du äter helt annorlunda mot vad du brukar. Du äter också upp till tre gånger så många kalorier som du brukar. Beroende på diet och vad din kropp behöver så kan man ha fyllardag en dag i veckan eller kanske en dag i månaden, det är alltså helt olika från person till person vad som passar. 

Varför?
Inte främst för att jag är trött, inte främst för att jag behöver energi. Ligger man konstant lågt i kalorier, så anpassar sig ämnesomsättningen utefter förutsättningarna och viktkurvan planar ut. Det händer liksom inget eftersom kroppen vant sig. Då behöver man en fyllardag. Man lurar kroppen att kicka igång ämnesomsättningen helt enkelt. Man fyller på depåerna och efter några dagar så har en ny kurva startat och vikten går nedåt. 

Vad äter man?
Det är alltså inte en dag som man kan äta precis vad som helst. Inte go crazy med godis och glass (tyvärr). Du vill fylla på med det kroppen behöver. Kolhydrater, kolhydrater & kolhydrater! Man vill fortfarande undvika onödigt fett och socker! Ät långsamma kolhydrater i form av potatis, grovt bröd, eventuellt pasta, havregryn med mera. Sånt som jag vanligen inte äter alls. 

Min fyllar-fredag
Jag ska äta en hel del gröt, både havregryn och mannagryn. Potatismos som jag längtat efter, oat-cookies, bönor och bananer. På kvällen ska vi äta hamburgare med bröd och klyftpotatis. Jag längtar så ja tror ja sprängs! Jag ska också unna mig lite nötter eller eventuellt en stor portion chokladglass (den nyttiga varianten gjord på banan). Detta kanske låter tråkigt och vardagsmat i era öron, men för mig är det ren och skär lyx i en så strikt diet. Visst har jag "fuskat" under dessa veckorna, men aldrig utan att må dåligt och ångra det. Denna gång är det välbehövligt och helt utan samvete som gnager vilket kommer vara otroligt befriande! 


Bjuder på kvällens bild. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0