Förlossningsberättelse

Här kommer min förlossningsberättelse. Mest för min egen skull, så jag kan gå tillbaka och läsa och komma ihåg.

27/1

Började misstänka att något var på gång vid 17-tiden. Det tryckte mer nedåt än innan. Lova fick åka till farmor och farfar och leka med Ebba. När hon skulle hämtas vid 20-tiden så hade jag kraftiga sammandragningar, men ändå inte riktiga värkar. Bestämde att hon fick sova hos mormor och morfar. Jag skjutsade dit henne och hoppade in i duschen. Klockan blev 22 och då var det mer tydliga värkar ca var 5e minut. Hem och packa ihop. La mig i sängen och väntade på att Sebastian skulle snickra färdigt på köket (elektrikern skulle ju komma på morgonen). Pang sa de så gick vattnet vid 23.00. Inte som förra gången, denna gången var det en flod! Bara att stoppa en handduk i byxorna och sätta sig i bilen. 00.15 var vi på plats på förlossningen östra. Beställde genast en epidural som barnmorskan förberedde så snabbt hon kunde. Men narkosläkaren var inne på operation och skulle dröja lite. Tätare och ondare värkar blev till att det kändes helt outhärdligt tillslut, 30sek-1minut mellan varje. Smärtan var både i magen och i ryggen och det fanns inget sätt att ligga utan att det gjorde fruktansvärt ont. Lustgasen hjälpte inte som förra gången heller, fick andnöd istället. Hade även panik varje värk då jag insåg att narkosläkaren inte skulle hinna. Tillslut fanns inget att göra förutom att trycka. Det var det enda som gjorde smärtan uthärdlig. Så trycka gjorde jag och ut kom han, snabbt! 01.48 den 28/1 var han ute, 1h och 33 minuter efter att vi kommit in på förlossningen. Täckt av fosterfett precis som Lova. Första reaktionen var att han var mycket mindre än henne. Men det visade sig bara skilja 100g. 53cm lång, 4106g och 36.5 huvudmått. Trots det snabba förloppet blev det bara ett skönhetsstygn efteråt, och inte så svåra smärtor. Eftervärkarna var däremot en ny upplevelse. Usch!

På det stora hela en intensiv men ändå bra upplevelse!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0