Recept

Äntligen ett gott recept på nyttiga lussebullar. För min del behövdes det, inför julfika på förskolan och hemma vid advent. Goda och saftiga! Jag gjorde utan stevia men i efterhand ångrar jag det. Lite sötare hade varit gott. De smakar som vanliga lussebullar fast grova liksom. 

1 pkt jäst söta degar 
4dl osötad mandelmjölk (eller valfri mjölk)
13dl fullkorn dinkelmjöl
1/2 dl kokosolja
4pkt saffran 
Lite mer än 1/2 tsk salt
5msk agave sirap
2dl kvarg 
1ägg + 1ägg till pensling
4msk kokosmjöl
1msk fiberhusk
En nypa vaniljpulver 
(valfritt) 0,75dl stevia/kokossocker

-Smula jäst i bunke. 
-Smält kokosolja i kastrull, tillsätt mandelmjölk och saffran. 
-Värm till 37c och blanda med jästen lite i taget till det löst sig. 
-Tillsätt salt, agave, kvarg & ägg rör tills de inte finns kvarg-klumpar kvar.
-Tillsätt kokosmjöl, fiberhusk, vaniljpulver och eventuell sötning  och rör om. 
-Tillsätt sedan mjöl lite i taget tills det blir en ganska kladdig deg. 
-Jäs under duk 50min. 

Dela sedan degen i 4 delar. Knåda och dela varje 4del i 8 delar =32stycken.  Jäs under duk ytterligare 30 min. Pensla m ägg och in i ugn 6-7min 250grader. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0