Recept granolabars

Här kommer "receptet" på mina granolabars jag gjorde i förmiddags. Tänk på att det funkar att ändra efter smak och vad ni har hemma. Jag använde det jag hade hemma och kollade inte så noga hur mycket, men typ såhär: 
OBS, dom är väldigt energirika så akta så ni inte äter för mycket :) 

Blanda i bunke nr1: 
2 mosade mogna bananer 
1,5 msk kokosolja
2-3msk jordnötsmör 
Vaniljpulver eller vaniljextrakt (valfritt)

Blanda i bunke nr2:
5dl havregryn
1msk chia frö
1dl hackade hasselnötter (eller andra nötter)
3-4 msk kakao (eller mer efter smak)
2msk kokossocker (eller stevia/sötströ)

Blanda ihop de båda bunkarna och ha sist i 3-4dl valfri hackad frukt: jag använde mig av:
- dadlar 
- fikon/aprikos (torkade)
- russin
- tranbär 
- katrinplommon 

Allt detta kan ändras på beroende på hur mycket energi du vill ha och vad du har hemma i skåpet. Personligen tycker jag det är godare ju mer nötter som är i. Viktigt är att smeten tillslut är något kladdigare än chokladboll-smet typ. Behövs det så fyll ut med mer havregryn för torrare eller mer mosad banan för kladdigare. Klä en rektangulär form i bakplåtspapper och tryck ut smeten. Baka på 180grader. Min hade jag inne ca 30min men jag gjorde i en mindre form så jag fick höga/tjocka bars. Enjoy!!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0